Alcohol is slecht voor uw gezondheid, vooral de volgende morgen - Bert Verhoye

Gezond ontbijt

ontbijtEen gezond ontbijt is nodig om je gedurende de voormiddag een maximaal prestatievermogen te garanderen, zowel op intellectueel als op lichamelijk vlak. De nieuwe voedingsdriehoek maakt een onderscheid tussen een een gezond ontbijt met brood of een gezond ontbijt met granen.

Gezond ontbijt met brood

Om een gezond ontbijt met brood te maken heb je volgende ingrediënten nodig:

  • Volkoren brood eventueel besmeerd met zachte margarine of minarine
  • Broodbeleg zoals fruit of platte kaas
  • Melk of ongesuikerd melkproduct bv: witte yoghurt of calcium verrijkt sojabroduct
  • Ongesuikerde thee of koffie
  • Vermijd bereide vleeswaren zoals salami, hesp, paté...

Gezond ontbijt met granen

Om een gezond ontbijt met granen te maken heb je de volgende ingrediënten nodig

  • Volkoren ongesuikerd graanproduct zoals muesli of havermout
  • Vers fruit
  • Ongesuikerde thee of koffie
  • Melk of ongesuikerd melkproduct bv witte yoghurt of calciumverrijkt sojaproduct

Ontbijttips

  • Gebruik volle granen in brood zoals: tarwebrood, volkorenbrood, roggebrood, maisbrood...
  • Eet niet te vaak croissants, koffiekoeken en gesuikerde ontbijtgranen
  • Gebruik zo weinig mogelijk smeerstof
  • Kies voor gezond beleg
  • Beleg de ene keer met zoet beleg en de ander keer met hartig beleg.  Zoet maar vetarm beleg is bv: confituur, stroom, honing of peperkoek.  Zoet maar vetrijk beleg is choco, chocolade, hagelslag, speculoos, pindakaas. Hartig beleg kan zijn: eieren, zelfgemaakte kipsla, kaas, smeerkaas, kaas, witte kaas, yoghurt, cottage cheese...
  • Kinderen onder 4 jaar drinken best volle melk. Wissel af met magere of halfvolle melk, ongesuikerde yoghurt of ongesuikerde karnemelk
  • Kies voor vers fruit
  • Drink vooral water, ongesuikerde thee of koffie, vers geperst fruitsap

Leer meer over een gezonde lunch en gezonde warme maaltijd.