Ik kom niet aan... ik houd voedsel vast - John White

Wortelen

wortelen

Wortelen zijn die grootste natuurlijke leveranciers van bèta-caroteen. Door bèta-caroteen kan het lichaam op een veilige en natuurlijke manier vitamine A aanmaken. Vitamine A speelt een rol bij het zicht, in het bijzonder zien in het donker. Het verhoogt bovendien de weerstand. Wortelen kunnen zowel rauw als gekookt of gestoomd gegeten worden. Wortelen zijn gemakkelijk te verwerken in sappen, salades en soepen.

  • Wortelen verminderen het risico op kanker door de aanwezigheid van beta-caroteen. Onderzoeken hebben aangetoond dat beta-caroteen kan helpen bij het voorkomen van borstkanker, maagkanker, darmkanker en prostaatkanker.
  • Wortelen dragen bij tot een gezondere huid.  De vitamine A die je lichaam maakt van de beta-caroteen uit de wortelen, helpt om uw huid te beschermen tegen de schade van de zon.
  • Wortelen eten kan bijdragen tot het verlagen van uw cholesterold.  Wortels zijn rijk aan oplosbare vezels die zich binden met de cholesteroldeeltjes waardoor ze samen met de vezels je lichaam verlaten. 
  • Wortelen eten kan helpen bij het vermageren.  Wortels verzadigen goed door de structuur en de vezels die ze bevatten waardoor ze helpen om minder te eten.  Ze passen prima in een dieet zonder koolhydraten.
  • Wortelen eten kan de darmfloara verbeteren.  De vezels in de wortelen vormen een voedingsbron voor de goede bacteriën in de darmen.  

Adressen