Een dieet helpt veel meer om uw wilskracht te stalen dan om uw kilo's te stelen. - Gaby van den Berghe

Gezond beleg

Vis op het brood

GezondBeleg

Beleg een geroosterd boterhammetje eens met garnalen en advocado, eet eens mosselen met brood. Een half blikje tonijn op een broodje of een boterhammetje met een plak gerookte zalm kan heerlijk smaken.

 

Eieren uitstekend als broodbeleg

Eieren zijn rijk aan cholesterol. Inmiddels weet men dat slechts een klein deel van het cholesterol in voeding als bloedcholesterol eindigt. Bovendien bevatten eieren voornamelijk het goede HDL-cholesterol. Een boterham met ei is een uitstekend alternatief voor zoet, suikerrijk broodbeleg. Kook een paar eieren of bak er een paar (spiegelei, uitsmijter etc.). Ook een roereitje vormt ideaal broodbeleg, evenals een boeren-omelet met paprika, ui en champignons, op voorwaarde dat je niet te veel bakboter gebruikt.

Kaas als broodbeleg

Volvette kaas bevat veel verzadigd vet en is niet super-gezond.  Als alternatief voor een deze kaas op de boterham kan je een volkoren boterham beleggen met plakjes tomaat, basilicumblaadjes en plakjes mozzarella. Ook feta kan lekker zijn op brood; vooral met wat erwtenscheuten of verse spinazie. Hüttenkäse en magere platte kaas doen het ook goed als je op dieet bent. Wat geitenkaas verkruimelen op een broodje gezond kan eveneens heerlijk zijn.

Pindakaas

Pindakaas bevat veel calorieën. Darom is het aangewezen om pindakaas dun te smeren en niet dagelijks meerdere boterhammen met pindakaas te eten.  Pindakaas is namelijk supergezond, want het begat essentiële eiwitten, vitamines en mineralen. Pindakaas is zelfs veel nuttiger dan 100% vruchtenjam of appelstroop. Pindakaas behoort tot de gezondste en voedzaamste vormen van broodbeleg.

Groenten en fruit

Het is erg gezond en ook lekker om vers fruit en groenten zoals sla, komkommer, tomaat, paprika, verse basilicum of plakjes banaan toe te voegen aan een boterham met vlees, vis, ei of kaas!

Conclusie

Het is niet de bedoeling elke dag grote hoeveelheden vlees, kaas, vis, ei of pindakaas te gebruiken. Bovenstaande producten kunnen uitstekend dienst kunnen doen als broodbeleg, vooral als je ze onderling afwisselt. Het zijn producten die dicht bij de natuur staan, niet of nauwelijks chemisch bewerkt zijn en boordevol bruikbare bouwstoffen en beschermingsstoffen zitten. Deze varianten van broodbeleg bevatten bovendien oneindig veel meer nuttige voedingsstoffen dan het typische zoete broodbeleg dat je in de supermarkt vindt. zoals chocopasta, speculaas, jam, hagelslag...