Met geluk is het net hetzelfde als met gezondheid; als je er niets van merkt, betekent dit dat het er is - Iwan Toergenjew

Peulvruchten

gezonde peulvruchten

Peulvruchten zoals linzen en kikkererwten zijn plantaardige voedingsmiddelen die vlees kunnen vervangen. Peulvruchten zitten net als tofu, tempé en seitan in de donkergroene, dus gezondste groep, van de voedingsdriehoek.

Peulvruchten gezond?

Peulvruchten zitten boordevol pectine, een stof die de slechte cholesterol (LDL) verlaagt en beschermen tegen hart- en vaatziekten. Peulvruchten zijn ook rijk aan eiwitten. Ze zijn een milieuvriendelijk en goedkoop alternatief voor vlees. Ideale vleesvervangers zijn kikkererwten, linzen, sojabonen, witte bonen en bruine bonen.  Niet alle peulvruchten zijn vleesvervangers. Snijbonen, sperziebonen, tuinbonen, doperwten en peulen bevatten minder eiwit. Daarom worden zij geklasseerd als groenten.

Plantaardige vleesvervanger

In de donkergroene zone van de voedingsdriehoek staan ook nog andere vleesvervangers zoals tofu, tempé en quorn. Dit zijn echte eiwitbommetjes.

  • Tofu en tempé, gemaakt op basis van sojabonen
  • Seitan, samengesteld uit tarwe-eiwitten
  • Mycoproteïne, een schimmeleiwit dat onder meer voorkomt in quorn

Plantaardige vleesvervangers bevatten geen vitamine B12 en maar weinig ijzer. Wissel ze dus af en toe toch nog af met vlees of vis. Ben je vegetariër? Eet ook voldoende andere eitwitrijke producten zoals zuivel of eieren.