Niet de arts maar het lichaam geneest de ziekte - Hippokrates

Sportdranken

sportdrankenEr zijn hypotone sportdranken, isotone sportdranken en hypertone sportdranken.

 

 

 

In een hypotone sportdrank zijn de opgeloste deeltjes in een lagere concentratie aanwezig dan in je bloed. In de maag wordt dit goed opgenomen, maar in de dunne darm gebeurt de opname veel minder waardoor er vocht in de darmen achterblijft en daar voor ongemakken kan zorgen wanneer je sport. Deze dranken zijn ideaal als gewone dorstlesser als je geen extra koolhydraten nodig hebt. Hypotone sportdranken drink je best de dagen dat je geen sport beoefent of uren voor het sporten. Ze zijn niet geschikt als drank net voor of direct na het sporten. De hypotone drankjes die we kennen zijn: water en sportwater

In een isotone sportdrank zijn de opgeloste deeltjes in een gelijke concentratie aanwezig als in je bloed. Het vocht uit deze soort sportdrank wordt veel gemakkelijker opgenomen. Een isotone sportdrank zorgt echter voor een betere aanvulling van een tekort aan suikers. Ook is de vochtuitwisseling in de dunne darm beter dan bij een hypotone sportdrank, waardoor een klotsend gevoel in de buik tijdens het sporten kan worden vermeden. Een isotone sportdrank gebruik je wanneer je snel vocht moet toedienen bij dehydratatie en voor de wedstrijd. Voorbeelden van isotone sportdrankjes zijn AA isotone, Aquarius, Extran, isostar.

Hypertone sportdranken bevatten over het algemeen veel koolhydraten en zijn vooral geschikt voor na het sporten. Met een hypertone sportdrank worden zowel de voorraad koolhydraten als de vochtvoorraad in het lichaam aangevuld na intensief sporten. De beste tijd om deze drank in te nemen is binnen 2 uur na het sporten. Hypertone sportdranken zijn niet geschikt om te nemen tijdens het sporten. Hypertone sportdrankjes zijn Carbo Power, ACE multivitaminedrank, Fatburner drink, Red Force, Extran Energy, AA high energy, Dextro Energie

 

Kenmerken sportdranken

  • Sportdrankjes zijn dorstlessend en vullen de nodige glycogeen verliezen in de spieren aan na een intensieve training.
  • Wanneer een tekort aanhoudt dan kan de sporter last krijgen van spierpijnen, spierkrampen en zelfs spierafbraak.
  • Sportdrankjes kunnen het energiepeil van ons lichaam weer op punt stellen. Vullen het waterpeil aan in je lichaam.
  • Hypotone drankjes zijn ideaal voor niet sporters en recreatie sporters.
  • Isotone sport drankjes zijn geschikt voor de intensieve trainingen en bij duursporten. Deze drankjes bevatten glucose, vitaminen en mineralen, waardoor het water ook langer in de lichaamscirculatie blijft en je minder snel het gevoel krijgt om te gaan wateren.
  • Regelmatig kleine slokjes sportdrank drinken tijdens een duursport zorgt dat je dit langer volhoudt.
  • Hypertone sportdrankjes zijn ideaal om de glycogeen voorraad snel terug op peil te brengen. Ze voorkomen spierpijnen, spierkrampen en spierafbraak.
  • Sportdrankjes bevatten magnesium die ervoor zorgen dat de spieren makkelijker herstellen en er minder vlug letsels optreden.
  • Sportdranken zijn vaak een mentale opkikker voor recreatie sporters die hun sportprestaties beter kunnen volhouden.
  • Hypotone drankjes zorgen voor extra vocht, maar je moet er ook meer van plassen. I
  • Isotone sportdrankjes bevatten extra glucose en kunnen bij niet sporters diabetes veroorzaken.
  • Zonder intensieve trainingen zijn er onvoldoende spieren om het extra glycogeen in op te stapelen.
  • Snel drinken zorgt ook voor meer plassen.
  • Je conditie verbetert niet door alleen maar sportdrankjes te drinken.
  • Hypertone sportdrankjes dienen niet als gewone dorstlesser omwille van hun te hoge suikergehalte waardoor de hoeveelheid suiker in het bloed te hoog wordt.