De grootste dwaasheid is het opofferen van uw gezondheid voor welk ander geluk ook - A. Schopenhauer

Alzheimer voorkomen

alzheimer

Wat u dagelijks eet, is van groot belang voor uw gezondheid. Zelfs voor aandoeningen die ogenschijnlijk niets met voeding te maken hebben, zoals de ziekte van Alzheimer bijvoorbeeld. We geven u alvast wat voedingstips om de risico's voor u te beperken.

 

 

Voedingstips

  • Eet veel groenten en fruit. De antioxidanten die in fruit en groenten aanwezig zijn helpen strijden tegen de vrije radicalen, die betrokken zijn in het verouderingsproces van de cellen.
  • Kies voor meervoudige onverzadiged vetzuren. Deze meervoudige onverzadigde vetzuren (het type omega-3) moeten we verkiezen boven de verzadigde vetzuren.
  • De verzadigde vetzuren, waarvan teveel slecht is voor de gezondheid moeten we beperken in onze daglijkse voeding.
  • Mensen die minstens eenmaal per week vis eten (vis is een belangrijke bron van omega-3), verminderen duidelijk hun risico om de eerstvolgende jaren een ziekte van Alzheimer te ontwikkelen.

Voedingsmiddelen met verzadigde vetzuren zijn oa:

  • Volle zuivelproducten (volle melk)
  • Room koekjes en gebak (maar ook croissants)
  • Chocolade
  • Snacks
  • Ijs
  • Kokosmelk, kokosolie
  • Vette vleessoorten zoals worst en spek

Voedingsmiddelen met onverzadigde vetzuren zijn oa:

  • Plantaardigde oliën en producten gemaakt van plantaardige olie, zoals zonnebloemolie, kuipjes margarine, halvarine, vloeibare bak en braadproducten, vloeibaar frituurvet en mayonaise
  • Vette vis zoals zalm haring en makreel
  • Noten en pinda's, zoals amandelen, cashewnoten, pinda's