Slechts weinigen sterven van de honger, maar honderdduizenden sterven van het eten - Benjamin Franklin

Voedingstips bij overgewicht

voedingstipsBij overgewicht is er een onevenwicht tussen de energie-inname en het energieverbruik.
Factoren die bijdragen tot overgewicht zijn: slechte voedingsgewoonten, weinig beweging, genetische en psychologische factoren.
BMI: 25-29,9 =strong>overgewicht. Je loopt geen risico, maar mag niet verdikken.
BMI: 30-39,9 =zwaarlijvigheid of obesitas. De kans op diabetes, hartaandoeningen en rugklachten verhogen.
BMI: +40= ernstige zwaarlijvigheid. Je moet vermageren want je gezondheid is in gevaar

Als u voornamelijk voedsel eet met weinig vet ,mag u echt redelijke hoeveelheden eten tijdens de maaltijden.

Voedingstips bij overgewicht volwassenen

  • Vermijd boter,room,margarine,volle melk,volle yoghurt
  • Vermijd kazen, vooral harde kazen
  • Vermijd zoetigheid en gebak zoals chocolade, pasteitjes,cake,koekjes,chips en peanuts
  • Vermijd frisdranken
  • Vermijd rood vlees,sauzen,bacon,hamburgers
  • Vermijd roomsoepen
  • Vermijd frieten
  • Vermijd ingeblikte voeding
  • Eet toch minstens 3 maaltijden per dag.
  • Beperk de tussendoortjes tot 2 fruitmomenten
  • Verklein je maag door elke maaltijd iets minder te eten: eet je 's morgens 2 boterhammen, probeer dan eens anderhalve. Tijdens de middag en avond doe je dit ook. Hierdoor krimpt je maag een beetje.
  • Drink voor het eten een groot glas water.
  • Kook steed kleine porties zodat er geen restjes zijn
  • Eet uit kleine bordjes
  • Eet rustig, leg je vork steeds neer na elke hap.Tel bij elke hap tot 50 voor je doorslikt.
  • Door traag te eten kunnen je hersenen beter reageren en zal je vlugger voldaan zijn.
  • Kies voor magere melk, magere yoghurt, magere kaas.
  • Kies voor wit vlees, zoals kip en kalkoen.
  • Kies voor vis, speciaal de witte variëteiten als kabeljauw en vissen die olie bevatten als haring, makreel,sardienen, pilchards ,forel en zalm.
  • Eet veel vers fruit en groenten.
  • Kies voor volkorenbrood en volkoren granen,zemelen pasta,rijst en pitta brood.
  • Kies voor heldere soepen.
  • Drink minstens 1.5liter water per dag.
  • Maak een boodschappenlijstje en wijk hier niet van af
  • Ga winkelen na een maaltijd, anders koop je veel meer
  • Probeer na 19h niets meer te eten.
  • Beweeg minsten 30 minuten per dag.
  • Sta niet elke dag op de weegschaal, één keer per week is genoeg of beter nog: ruil uw weegschaal in voor een meetlint.
  • Krijg je het niet onder controle, doe dan beroep op uw huisarts of dietist!

Medicatie

Het gebruik van eetlustremmers is eigenlijk af te raden, tenzij uitzonderlijk onder medische begeleiding en noodzaak; Maar al te vaak worden dergelijke middelen aangewend om een ongezonde levensstijl te compenseren. Redenen genoeg om met deze methodes op te passen en te kiezen voor een gezonde voeding.