Slechts weinigen sterven van de honger, maar honderdduizenden sterven van het eten - Benjamin Franklin

Voedingstips bij ondergewicht bejaarden

voedingstips

Met de leeftijd verandert de lichaamssamenstelling en worden de factoren die leiden tot een verminderde voedselopname talrijker en het risico op voedingstekorten groter.

 

 

Voedingstips bij ondergewicht bejaarden

  • Zorg voor een rustige aangename omgeving, een mooi gedekte tafel scherpt de appetijt aan.
  • Eet op regelmatige tijdstippen, neem minstens 3 maaltijden per dag, waarvan één warme maaltijd.
  • Zorg voor voldoende variatie in de voeding.
  • Zorg voor een evenwichtige voeding die is samengesteld zoals de voedingsdriehoek het voorschrijft.
  • Je kan beroep doen op een organisatie die maaltijden aan huis brengt
  • Drink minstens 1 tot 1,5 liter water per dag.
  • Drink ook als je geen dorst hebt. Het dorstgevoel vermindert met het ouder worden.
  • Bij ondergewicht kan je indien nodig tussenmaaltijden inschakelen of vezelverrijkte bijvoedingen met verschillende smaken .
  • Bij ondergewicht mag je van harte genieten van van zachte desserts en tussendoortjes, bv. fruitsalades, fruitmousses, ijsjes, bavarois, melkbereidingen.
  • Als fruit eten niet meer lukt, maak dan een fruitpap, eventueel verrijkt met dextrose.
  • Bij ondergewicht kan je brood naar hartelust vervangen door meergranenpap, mueslipap, koekjesmeelpap, rijstvlokkenpap met bruine suiker, een hartige pannenkoek, zachtgekookte deegwaren of rijst met een sausje.
  • Stap niet te snel over op vloeibare of gemalen voedingen. Kauwen bevordert de speekselsecretie en de vertering.
  • Bij kauw-problemen kan je kiezen voor gemalen vlees of vis, gemixte of gepureerde groenten en puree. Mix niet alles onder elkaar.
  • Bij ondergewicht mag je gepureerde gerechten gerust verrijken met een klontje margarine, melkpoeder of sojaroom.
  • Maak zelf mousses van bv. vis, kip of groenten (alles fijnmixen en een beetje bouillon of sojaroom toevoegen, eventueel indikken en laten afkoelen).
  • Is de kans op verslikken groot, dan kan een verdikkingsmiddel worden gebruikt. Het indikken moet gebeuren naargelang de ernst van het slikprobleem (lopend, half vast,vast).
  • Er zijn ook vooraf ingedikte en verrijkte drankjes op de markt .
  • Neem voldoende lichaamsbeweging, strek regelmatig de benen, maak regelmatig een ommetje. Dit bevordert het hongergevoel en de darmtransit.
  • Voor bijkomend deskundig en aangepast voedingsadvies bij ondergewicht kan u eventueel beroep doen op een diëtist.