Met geluk is het net hetzelfde als met gezondheid; als je er niets van merkt, betekent dit dat het er is - Iwan Toergenjew

Hoge bloeddruk

bloeddrukOptimale bloeddruk: 120/80 of minder
Normale bloeddruk: 139/89 of minder
Hoge bloeddruk of hypertensie: 140/90 of hoger

Het dash dieet is een dieet tegen hoge bloeddruk. 
Uw huisarts of dietist kan helpen om meer controle te krijgen over uw bloeddruk!

 

Tips bij hoge bloeddruk

  • Kies voor een gezond ontbijt, lunch of warme maaltijd.  Eet voeding rijk aan groenten, fruit en gebruik voldoende magere melk en melkproducten. Deze verlagen de bloeddruk
  • Kies groenten zoals selderij, tomaat, knoflook, ui, broccoli en spruiten hebben een gunstig effect op een hoge bloeddruk. Gebruik ze regelmatig in uw keuken
  • Zwarte chocolade zonder suiker met meer dan 70% cacao heeft een gunstig effect bloeddruk
  • Kies voor volkoren graanproducten, gevogelte, vis en noten
  • Wees matig met vetstoffen, rood vlees en alcohol
  • Kalium heeft een gunstig effect op een hoge bloeddruk. Rijke bronnen van kalium zijn bananen, wortelen, watermeloen, sinaasappel en jus d'orange, evenals aardappels en spinazie.
  • Gesuikerde frisdranken verhogen bloeddruk.
  • Beperk zoveel mogelijk zoetigheden, snacks en sauzen
  • Eet minder zout. Vers en zelf klaargemaakt bevat altijd minder zout
  • Gebruik meer verse kruiden kruiden en specerijen. Saffraan, venkel, oregano, zwarte peper, en basilicum hebben werkzame bestanddelen die een gunstig effect bij hypertensie. Gebruik ze in uw keuken.
  • Eén of twee glazen alcohol per dag beschermten tegen hart en vaatziekte. Meer drinken verhoogt de kans op hart en vaatziekten
  • Het verliezen van gewicht resulteert automatisch in het verlagen van de bloeddruk
  • Beweging help om uw bloeddruk te verlagen
  • Vermijd tabak: chemische stoffen in sigaretten en tabak kunnen de vaatwanden beschadigen.
  • Vermijd stress : stress doet de bloedduk stijgen. Ontspannen is de boodschap.

Dash dieet

Het dash dieet is een specifiek dieet tegen hoge bloeddruk. Het DASH dieet bestaat vooral uit veel groenten en fruit. Tot de niet-farmacologische behandeling van hypertensie horen gewichtsverlies, veel fruit en groenten nemen, vet- en alcoholinname verminderen en zout beperken!