Laat voedsel uw medicatie zijn en niet medicatie uw voedsel - Hippokrates

Arthritis

arthritis

Arthritis zorgt voor pijnlijke en gezwollen gewrichten.  Miljoenen mensen hebben last van arthritis.  Een toenemend aantal onderzoeken toont aan dat bepaalde veranderingen in de voeding inderdaad helpen.

Voedingsmiddelen om arthritis te bestrijden

  • Bananen zijn rijk aan vitamine K, foliumzuur, vitamine B6 en C. Deze helpen om de effecten van arthritis te verminderen en te controleren.
  • Mango's en appels bevatten veel antioxidanten.  Ze bevatte, veem vitamine E en bètacaroteen.  Deze helpen de verdere ontwikkeling van athritis tegen te gaan.
  • Noten helpen om onstekingen en arthritis te verminderen door de gezonde vetten die ze bevatten.
  • Sojaproducten helpen tegen arthritis maar werken contraproductief bij jicht.
  • Zalm is rijk aan omega 3 vetzuren.  Deze helpen om ontstekingen in het lichaam tegen te gaan en helpen zo arthritis te bestrijden.
  • Paprika is rijk aan vitamine C.  Dit zijn antioxidanten die hekopen de vrije radicalen te bestrijden en ontstekingen te verminderen
  • Groene thee bevat heel veel antioxidanten. Groene thee bevat zelfs specifieke bestandsdelen die een directe invloed hebben op arthritis.
  • Volle granen werken prima om ontstekingen tegen te gaan en helpen dus tegen arthritis
  • Spinasie bruist van fytonutriënten en vezels. Deze helpen arthritis te bestrijden.
  • Tomaten bevatten dan weer lycopeen, dat helpt om de pijn van arthritis te verminderen. Als we tomaten koken, gaat er helaas wel een groot deel van dit lycopeen verloren.
  • Bieten bevatten betalaïne, dat de weerstand van ons lichaam verhoogt.
  • Gember heeft pijnstillende en ontstekingsremmende eigenschappen die kunnen helpen bij arthritis
  • Rauwe knoflook heeft een ontstekingsremmende eigenschap, kan de pijn verzachten en helpen bij arthritis
  • Rode bieten hebben een krachtige antioxidante werking en krijgen een heerlijke zoete smaak wanneer je ze bereidt. Bovendien kunnen ze ook helpen om pijn te verzachten en dragen ze bij aan de werking van het immuunsysteem.
  • Broccoli is bijzonder vanwege de antioxidante werking en ontstekingsremmende eigenschappen.
  • Olijfolie bevat niet alleen gezonde vetten die goed zijn voor je hart, maar het bevat ook bestanddelen die het een van de beste voedingsmiddelen maken om pijn tegen te gaan.
  • Cranberry’s helpen niet alleen om de pijn van arthritis te verzachten, maar worden ook aanbevolen in het geval van andere aandoeningen, zoals hartziekte, chronische vermoeidheid en allergieën.
  • Wortelen bevatten bètacaroteen en bètacryptoxanthine. Daarom is deze groente ideaal om de ontwikkeling van artritis te voorkomen. Zorg er daarom voor dat je tussen de drie à vijf keer per week wortelen eet.
  • Kurkuma is een geweldige wortelsoort. Als de pijn en ontstekingen die je ervaart je problemen bezorgen, dan is het verstandig om kurkuma in je dieet op te nemen.