Wij beseffen de waarde van het water eerst wanneer de bron is opgedroogd - Thomas Fuller

Voeding tegen ontstekingen

tegen_ontstekingenOnze voeding speelt een belangrijke rol bij het voorkomen en bestrijden van ontstekingen.  Naast een algemeen gezond eetpatroon zijn er verschillende voedselsoorten die extra krachtig zijn bij het bestrijden van ontstekingen:
 

Appels

Appels helpen bij het bestrijden van ontstekingen dankzij het antioxidant quercetine dat ze bevatten. Naast zijn ontstekingsremmende werking, helpt dit antioxidant je ook bij het gezond houden van je hersenen. 

Blauwe bessen

Blauwe bessen bevatten zeer veel fytonutriënten die als antioxidanten en ontstekingsremmers en cholesterol verlagend werken. Daarnaast verbeteren deze besjes ook je hersenfunctie en verkleinen ze de kans op hart- en vaatziektes. 

Groene thee

Groene thee is zeer rijk aan polyfenolen. Dit is een groep antioxidanten die erom bekend staat dat ze helpen tegen ontstekingen, hartaandoeningen en diabetes

Vette vis

Vette vis helpt je bij het bestrijden van ontstekingen doordat het veel omega 3-vetzuren bevat. Deze vetzuren bestrijden ontstekingen in je hele lichaam en helpen daarnaast bij het gezond houden van je hersenen en bij het voorkomen van hart- en vaatziektes. Probeer daarom minstens twee maal per week vette vis te eten. Goede voorbeelden van vette vis zijn zalm, haring, makreel en sardines. Ook plantaardige bronnen van omega 3, zoals walnoten, chiazaad en lijnzaad, kunnen je helpen om voldoende van deze vetzuren binnen te krijgen.

Groene bladgroenten

Groene bladgroenten bevatten veel krachtige antioxidanten, waaronder polyfenolen, die ontstekingen tegen gaan.   Probeer daarom regelmatig groenten zoals spinazie, boerenkool, andijvie en sla te eten. 

Knoflook

Onderzoeken hebben aangetoond dat knoflook ontstekingsremmend werkt, je immuunsysteem versterkt en je bloeddruk en suikerspiegel reguleert. De ontstekingsremmende werking van knoflook is te danken aan het stofje allicine.

Olijfolie

Olijfolie werkt sterk ontstekingsremmend volgens de wetenschap.  Olijfolie bevat omega 9 in de vorm van oliezuur dat verantwoordelijk is voor de gunstige werking. Zorg wel dat je onbewerkte olijfolie te pakken krijgt, in een glazen verpakking. De meeste olijfoliën bij de grote supermarktketens zul je dus moeten laten staan.

Kruiden

De meeste kruiden beschikken over krachtige, medicinale eigenschappen. Eén van de krachtigste ontstekingsremmers is wel kurcuma.  Andere bekende ontstekingsremmers zijn gember, kaneel, kruidnagel, peper, oregano, en salie. Vooral kruidenmengsels zoals Italiaanse kruiden of kerrie zijn zeer heilzaam doordat ze elkaar versterken in hun werking.