Het aanleren van matigheid is de essentie van gezond verstand en ware wijsheid - Jacques Bénigne Bossuet

Maaltijdvervangers

maaltijdvervangers

Maaltijdvervangers vervangen een gerecht door een maaltijd van lage(re) calorische waarde, waarmee gewichtsverlies door beperkte energie-inname wordt beoogd. De samenstelling van de maaltijdvervanger is wettelijk bepaald, wat betekend dat men altijd voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. Maaltijdvervangers bevatten weinig calorieën en worden in plaats van de 'gewone' maaltijd genuttigd. voor mensen die het moeilijk vinden om met 'gewone voeding' te diëten of gewicht te verliezen zijn maaltijdvervangers zeer zinvol.
Elk dieet heeft baat bij 30 minuutjes extra beweging!

Vermageren

Het vermageren met maaltijdvervangers gaat snel in vergelijking met een ander energiebeperkl dieet. Maaltijdvervangers leveren namelijk weinig calorieën, maar wel voldoende eiwit, vitaminen en mineralen. Met behulp van maaltijdvervangers kan men beter op gewicht blijven dan dat men 'gewoon' blijft eten. Maaltijdvervangers maken het makkelijker om op langere termijn minder energie binnen te krijgen met eten schranzen.

Voorwaarden

Maatlijdvervangers moeten worden ingebouwd in een gezond voedingsplan. Als één of twee maaltijden per dag worden vervangen door maaltijdvervangers moeten de andere maaltijden en eventuele tussendoortjes evenwichtig en gevarieerd worden samengesteld. Dat betekent veel groenten en fruit eten, kiezen voor volkoren producten, magere melk en melkproducten.
Het gebruik van maaltijdvervangers gebeurt ten slotte best onder begeleiding van een arts of diëtist. Op eigen houtje experimenteren is niet aangewezen.

Voorbeelden Maaltijdvervangers

  • Herbalife
  • Gerlinéa
  • Nutrimax
  • Cambridge dieet