Slechts weinigen sterven van de honger, maar honderdduizenden sterven van het eten - Benjamin Franklin

Montignac

montignacDe methode van Montignac is gebaseerd op de volgende kernpunten:
het tellen van calorieën heeft geen nut, kies voor goede koolhydraten, combineer geen vetten en koolhydraten.

Tijdens de eerste fase mag je in een maaltijd geen koolhydraten met vetten combineren. Het is dus geen kwestie van minder eten of calorieën tellen, maar van de juiste combinaties. Hierdoor worden overtollig gewicht en gifstoffen afgevoerd. In de tweede fase is er meer ruimte voor 'verboden' producten als een toetje met pure chocola of een bord patat. Deze fase is bedoeld om je gewicht op peil te houden en duurt de rest van je leven. De methode Montignac is geen snelle afslankkuur. Het vereist een totale verandering van je eetpatroon

 

 

Kenmerken

  • Kies voor genoeg eiwit. Het eten van voldoende eiwitten met de nadruk op peulvruchten, niet-geraffineerde granen en soja-producten.
  • Kies voor goede koolhydraten. Goede koolhydraten zijn onder meer fruit, volkorenproducten en bonen. Slechte koolhydraten zijn onder meer suiker, witbrood en aardappelen. Het kennen van goede en slechte koolhydraten is een belangrijke peiler van de Methode Montignac.
  • Kies voor vezelrijke voeding. Natuurlijke vezels spelen een belangrijke rol in dit dieet. Het voedingspatroon is dan ook vezelrijk.
  • Kies voor goede vetten zoals olijfolie. Vis en gevogelte worden aanbevolen.
  • Goede koolhydraten bevatten ook ruim voldoende vitaminen, mineralen en sporen-elementen.
  • Combineer nooit vetten en koolhydraten. Lichaamsbeweging is goed voor de glucose-stofwisseling.