Sport is de speelgoedafdeling van het leven - Jimmy Cannon

Proteinedieet

proteinedieetHet proteïnedieet is gebaseerd op de uitsluiting van koolhydraten (suikers) en vetten.  Het hoog proteïnegehalte en het lage gehalte aan calorieën van de gerechten zorgt voor een snelle afname van de vetreserves, zonder hongergevoel of vermoeidheid met gewichtsverlies als resultaat.

Principe

Bij een proteinedieet gaat men de opname van koolhydraten en vetten zoveel mogelijk beperken.  Na 48 uren heeft het organisme zijn suikerreserves opgebruikt en gaat het uit zijn vetreserves putten.  Dit leidt tot de aanmaak van ketonlichaampjes. Deze ketonlichaampjes kunnen als energiebron gebruikt worden én zorgen ervoor dat het hongergevoel verdwijnt. De ketogenese is een natuurlijke afslankingsreactie van het lichaam. Wanneer men vet wil verliezen, is het absoluut noodzakelijk dat de spiermassa wordt behouden. Dit is mogelijk door een optimale proteïneopname. Deze proteïnen worden tijdens Fase 1 en 2 hoofdzakelijk aangebracht door de inname van de proteïnemaaltijden.

In de praktijk

Omdat er geen proteïnen bestaan die van nature ideaal zijn, d.w.z. proteïnen zonder vetten en suikers en met alle essentiële aminozuren, is het gebruiken van een gereconstitueerde proteïne de ideale oplossing. Meestal wordt er bij een proteinedieet gebruik gemaakt van zakjes met vervangproteïnen die oplosbaar zijn in water. Deze bestaan van verschillende merken.

4 Fasen van het proteinedieet

Fase 1 proteinedieet : De strikte fase
Het aantal in te nemen zakjes kan door uw arts worden bepaald. Meestal zijn het  4 tot 5 zakjes voor een vrouw, en 5 tot 6 zakjes voor een man., te spreiden over de ganse dag. De eerste 2 dagen van het dieet zijn meestal het moeilijkst.  Het lichaam dient zich aan te passen. Het is niet nodig om in deze periode honger te lijden.  Neem gerust een zakje méér, het heeft geen enkel effect op de snelheid van vermagering, maar het geeft u wél een behaaglijker gevoel. Behalve deze zakjes is het raadzaam groenten te eten, die omwille van hun laag koolhydraatgehalte (vermijd dus wortelen, maïs, bieten,…) zijn geselecteerd. U mag de groenten klaarmaken met 1 à 2 koffielepels olie per dag.  Tevens dient u veel water te drinken (minstens 1,5 liter per dag). Het is raadzaam onze voedingssupplementen: vitaminen, oligo-elementen, mineralen en kalium te nuttigen tijdens fase 1 & 2 om algemene vermoeidheid en spierkrampen te vermijden.

Fase 2 proteinedieet : De gematige fase
Tijdens deze fase mag u één zakje vervangen door één lichte maaltijd, samengesteld uit groenten en een natuurlijke proteïne : wit vlees, vis, eieren, etc. Deze maaltijd mag u ‘s middags of ‘s avonds gebruiken. Indien u bijvoorbeeld door een sociale activiteit uit ‘ketose’ zou geraken, dan raden wij u aan om de twee hierop volgende dagen terug de ‘strikte fase’ (Fase 1) toe te passen. Dit is de meest efficiënte manier om zo vlug mogelijk terug in ketose te geraken.  

Fase 3 proteinediet: De overgangsfase
Stapsgewijs kunt u opnieuw voedingsmiddelen met meer koolhydraten eten. Deze fase duurt minstens 3 weken om het lichaam geleidelijk aan terug gewoon te maken aan een koolhydraatrijkere voeding. Deze fase is zeer belangrijk en moet strikt opgevolgd worden om gewichtstoename te vermijden.

Fase 4 proteinedieet: De stabilisatiefase
De stabilisatiefase is een periode waarin u vooral nieuwe eetgewoonten dient aan te nemen en u zich dient te baseren op de belangrijkste principes van een evenwichtige voeding.