Het aanleren van matigheid is de essentie van gezond verstand en ware wijsheid - Jacques Bénigne Bossuet

Voedingstips mooie huid

voedingstips

"Je bent wat je eet” is een welbekende uitspraak die absoluut een kern van waarheid heeft. Voor een mooie huid is een gezonde en gevarieerde voeding heel belangrijk. De huid wordt gezien als de spiegel van de gezondheid . Een mooie huid moet ook van binnenuit gevoed worden. Aan welke voedingsmiddelen moet u de voorkeur geven om een mooie huid te krijgen en om ze lang te behouden? De volgende tips kunt u op elke leeftijd in de praktijk omzetten.

Voedingstips voor een mooie huid

  • Drink elke dag voldoende water
  • Zorg voor zoveel mogelijk vitaminen en mineralen: eet 5 porties fruit en groenten per dag. Denk aan samengestelde slaatjes, soep, fruitsalades, enz.
  • Gebruik meer vezelrijke voedingsmiddelen: eet minstens eenmaal per dag volle graangewassen (elke morgen volkorenbrood bijvoorbeeld).
  • Zorg voor afwisseling: breng uw groenten en slaatjes op smaak met sjalotjes, verse uien, look, peterselie en vers bieslook.
  • Verhoog de hoeveelheid essentiële vetzuren: giet wat koolzaad- of olijfolie over uw slaatjes.
  • Calcium: eet twee zuivelproducten per dag.
  • Tegen schadelijke stoffen (toxines): zorg voor een hogere aanvoer van voedingsvezels via groenten en fruit (kikkererwten, prei, uien, peren, kiwi's, enz.)
  • Zorg voor een voldoende aanvoer van proteïnen (eiwitten): eet twee- tot driemaal per week rood vlees.
  • Varieer de proteïnen: ontdek voedingsmiddelen op basis van soja-eiwitten. Verhoog de aanvoer van mineralen: eet schelp- en schaaldieren.
  • Zorg voor meer omega 3-vetzuren: geef twee- tot driemaal per week de voorkeur aan verse of diepgevroren vette vis (haring, zalm, sardien, makreel, ansjovis...)
  • Om uw huid jong te houden, kunt u ze nog als aanvulling hydrateren met een aan uw huidtype aangepaste huidcrème.
  • Rook niet en vermijd overdreven blootstelling aan de zon!