De mensen die het meest aan eten denken, zijn diegenen die zich hebben voorgenomen minder te gaan eten - Cees Buddingh

Voedingstips voor peuters vanaf 1.5j en kleuters

kleutersKinderen mogen snoepen van sappig fruit en verse groenten, smikkelen van melkproducten, lekker bruin brood en andere volkoren graanproducten.  Een gezonde voeding bestaande uit vers en gevarieerd eten, dat is precies wat ze nodig hebben om te groeien en te bloeien.

 

 

Nuttige voedingstips

  • Geef als ouders het goede voorbeeld
  • Verwittig het kind vooraf wanneer het eten bijna klaar is zodat het zijn spel kan afronden
  • Een kind eet niet graag alleen, het is leuker om met de rest van het gezin samen te eten.
  • Een kind wil op een bepaalde leeftijd alles zelf doen, geef een lepeltje waarme het zijn gang kan gaan
  • Dring niet aan wat hoeveelheden betreft. Een bord hoeft niet altijd leeg te zijn
  • Een leeg bord hoeft niet beloond te worden, eten mag geen machtsstrijd worden
  • Beperk de duur van de maatijd tot ongeveer 30 minuten
  • Eet op vast tijdstippen en op een vaste plaats
  • Laat een kind niet al spelende eten en loop niet met de lepel achterna
  • Schep kleine hoeveelheden op een bordje. Een kleine hoeveelheid op een groot bord is aantrekkelijker
  • Geef het kind de tijd om ervaring op te doen met nieuwe smaken
  • Varieer de smaken en laat het kind proeven.
  • Kies voor volkorenproducten zodra het kind goed kan kauwen
  • Besmeer de boterhammen met margarine
  • Beleg de boterhammen voor de helft met hartig beleg en voor de helft met zoet beleg
  • Geef minstens twee stukken fruit per dag.
  • Verhoog bij actieve kinderen de hoeveelheid brood en aardappelen ipv vetrijke producten
  • Kook de groenten niet plat maar beetgaar
  • Kinderen worden aangetrokken door felle kleuren, Meng rode of gele groenten onder de groene groenten
  • Zorg dat een kind voldoende drinkt,
  • Geef bij voorkeur water, vers vruchtensap, vers groentensap, soep, bouillon of kruidenthee.
  • Kies alleen bij speciale gelegenheden voor frisdranken
  • Melk is geen dorstlesser maar voedingsmiddel
  • Kinderen tot vier jaar hebben meer vet nodig dan volwassenen. Daarom drinken ze best volle melk.